بروزرسانی: 16 آذر 1404
منتظر تغییر وضعیت صنعت خودرو باشید
منتظر تغییر وضعیت صنعت خودرو باشید
قیمت قطعات خودرو در حال افزایش است، پس خریداران سهام، به سمت سهم های گروه خودرویی در بخش تولید و تامین قطعات می روند. هدف از این کار، فروش سهم پس از بالاتر رفتن قیمت آن به دلیل افزایش قیمت ارز است. پس تقاضا برای تعدادی از زیرگروه های سهام خودرویی زیاد می شود، اما عرضه مانند قبل است و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، یعنی افزایش قیمت سهم، که منطق و پشوانه ای ندارد. در این زمان حباب قیمت در سهام گروه خودرویی در حال شکل گرفتن است و به زودی سهامداران را تحت تاثیر قرار می دهد.
- یک ماشین الکتریکی برای تامین شارژ خود باید به یک منبع برق متصل شود که معمولاً منبع داخلی شماست.
- در 6 ماه گذشته بازار خودرو از طریق سیاست اقتصاد محبوس و خبردرمانی (واردات خودرو، آزادی پول های بلوکه شده، توافقات بینن المللی و...) تا حدی کنترل شده و این روند به کاهش قیمت خودرو های کم تیراز (عمدتا چینی) و نزدیک شدن قیمت بازار آن ها به قیمت کارخانه منجر شده است.
- این گسترش بازار صادرات می تواند صنعت فولاد داخلی را بیشتر تقویت کند و اقتصاد کلی را تقویت کند.
- رونمایی خودروهای مشترک روز به روز افزایش یافت، ثبت نام خودروهای خارجی با اقساط و شرایط خاص توسط نمایندگی ها رونق گرفت و بازار خودرو رنگ و بویی تازه به خود گرفت.
به همین منظور، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نسخه به روز شده سند راهبردی خود در بخش صنعت خودرو، هدف گذاری کرده تا ۳میلیون دستگاه خودرو با سطح استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا را در سال ۱۴۰۴تولید و ۳۳درصد از آن را صادر کند. همچنین براساس این سند راهبردی مقرر شده، تولید خودرو تجاری به ۱۲۰هزار دستگاه با محوریت صادرات ۲۵درصدی افزایش یابد. این سند راهبردی در ادامه اقدام به تشریح راهبرادهای ۹گانه با ۷۱گام اجرایی برای توسعه صنعت خودرو کرده است. ما در مجلس باید به دستورالعمل اجرای قوانین نیز توجه کنیم، زیرا ممکن است دولت با تدوین این دستورالعمل شرکت های تولیدکننده خاص یا کشورهای تولیدکننده خاصی را برای واردات خودرو در نظر گیرد و این موضوع قانون را از حیض انتفاع می اندازد. با واردات خودروهای کارکرده بدون توجه به داشتن نمایندگی در کشور، قیمت قطعات خودروها در داخل افزایش می یابد و سوداگران به سراغ این حوزه می روند.
قیمت روز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول
در این راستا شناخت ساختارهای داخلی، ارزیابی روندهای جهانی، بررسی آخرین تحولات فناورانه، برنامه های ملی و فناوری، شناخت و توسعه شبکه های مورد نیاز و … از مهم ترین اقداماتی است که باید صورت گیرند. با انجام این اقدامات سازمان های بزرگ و نهادهای دولتی می توانند برنامه ریزی های دقیق در خصوص انتخاب های فناورانه، تدون پیوست های تکنولوژی، تنظیم مقررات و سیاست گذاری های کلان و … دست یابند. تقریبا در تمامی کشورهای جهان صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم و مورد توجه شناخته می شود؛ صنعت خودرو را می توان به عنوان یکی از مهم ترین بخش های صنعت حمل و نقل در دنیا دانست که بسیاری از تحولات فناورانه و توسعه محصولات جدید در آن رخ می دهد. بر اساس آمار ارائه شده یکی از معتبرترین مجموعه های تحلیل صنعت، حجم گردش مالی صنعت خودرو در سال ۲۰۱۷ تنها برای کشورهای عضو OECD بیش از ۳ هزار و ۳۹۵ میلیارد دلار بوده است. رئیس جمهوری صبح امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس، ضمن اشاره به افزایش تولیدات صنعتی و از جمله خودرو، بر ادامه روند افزایش تولید خودرو با تمرکز بر تولیدِ با کیفیت تاکید کرده و معتقد است که کمبودها با واردات جبران خواهد شد. زیان دهی صنعت در این سال به دلیل افزایش 84 درصدی بهای تمام شده صنعت خودروسازی بود که البته دور از انتظار هم نبوده است.
قیمت جدید خودروهای وارداتی +جدول
همچنین این بررسی ها حاکي از آن است که در صنعت خودرو بيشترين ارزش افزوده در انتهاي زنجيره تامين خودرو و در ارتباط با خدمات پس از فروش محقق مي شود. اگر اقدامی در این حوزه صورت نگیرد، شکاف تکنولوژی در این زمینه، رفته رفته با شرکت های مطرح خودروسازی جهانی بیشتر می شود. در این صورت نمیتوان از خودروسازان کشور انتظار داشت خدمات و محصولاتی در سطح خودروسازان بزرگ جهان ارائه کنند. صنعت خودرو سازی کشورمان با قدمت بیش از 50 ساله خود، تا کنون شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است. این صنعت به دلیل ارتباط گسترده با زنجیره ی بالادستی و پایین دستی خود و همینطور جایگاه ارزشمندی که در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود.
در هر دو مورد بومی سازی محصولات پاسخی به سطح درآمد متفاوت مشتریان خواهد بود. این موضوع کم و بیش درباره فیات پاندا برای اروپا و فیات موبی برای آمریکای جنوبی صدق می کند. به دلیل فاصله درآمدی، قوانین و تفاوت سلایق بین بازارهای مختلف، مثال های زیادی از بومی سازی وجود دارند. یکی از مشهورترین موارد به تویوتا تاکوما برای آمریکای شمالی و هایلوکس برای باقی بازارها مربوط می شود. نیسان هنوز هم چهارمین نسل میکرا را در آمریکای لاتین و با نام مارس عرضه می کند درحالی که جدیدترین نسل آن در دسترس مشتریان اروپایی است.