بروزرسانی: 16 آذر 1404
صنعت خودروسازی ایران ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صنعت خودروسازی ایران ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرکت اپل در این زمینه پیشتاز بود و در سال ۲۰۱۴، کارپلی را عرضه کرد و سال بعد نیز گوگل با اندروید اتو وارد میدان شد. به لطف وجود این سامانه ها، راننده می تواند از گوشی خود برای تماس گرفتن یا پاسخ به تماس تلفنی در خودرو استفاده کند، به موسیقی آنلاین گوش دهد یا از یک نقشه آنلاین برای مسیریابی بهره گیری کند. البته همه این کارها بر روی گوشی کاربر روی می دهد و صرفاً صدا و تصویر آن از طریق بلندگوها و صفحه نمایشگر موجود داخل خودرو پخش می شود. به همین دلیل، مدتی است شرکت های بزرگ فناوری دنیا به دنبال سازوکاری جدی تر هستند و می خواهند نرم افزاری با امکانات و قابلیت های بیشتر برای خودروها بسازند.
- اگر متقاضیانی که در اسفند 1401 برای خرید خودروهای وارداتی ثبت نام کرده و 100 میلیون تومان پول واریز کرده اند، پول های خودشان را پس بگیرند باز تقاضای زیادی به بازار آزاد خودرو حمله می کند.
- کره شمالی کشوری است کاملا منزوی و تحت شدیدترین تحریم های بین المللی نیز قرار دارد اما بر خلاف تصور دارای شرکت های خودرو سازی بزرگی است که ماشین های لوکس را تولید می کند ، کشور ایران نیز فروش اقساطی خودرو های چینی و کره ای را در دستور کار خود قرار داده است.
- با وجود این تحولات خودروهایی جدید با قیمت بالاتری به بازار عرضه خواهند شد که هر کسی توانایی خرید آن را ندارد که این خود باعث پیشرفت صنعت اجاره خودرو خواهد شد.
- این در حالیست که پیاده سازی راه حل های دیجیتالی مانند تعمیر و نگهداری پیش بینی کننده، نظارت و زمان توقف تولید را کاهش داده و عملیات تولید را بهینه می کند.
در بلند مدت با افزایش سهم سایر تولیدکنندگان و رفع انحصار و ایجاد فضای رقابت، براساس ساز و کار بازار که مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود قیمت محصولات در بازار تعیین خواهد شد. به گفته وی، وقتی دائما بر سر صنعت کوبیده می شود، به جای سرمایه گذار، دلالان تشویق می شوند؛ چنانکه در حال حاضر نیز شاهد هستیم که با کاهش اندک قیمت خودرو در بازار، بلافاصله روز بعد قیمت ها مجددا افزایش می یابد. در این میان برنده اصلی دلالان و بازندگان نیز در وهله اول صنعت است که موجب تضعیف اقتصاد می شود و در نهایت این مردم هستند که بازنده اند. این وضع باعث می شود به قطعه سازان فشار وارد شود و در نتیجه، قطعه سازان، با تاخیر قطعه را تولید می کنند، یا اگر همین شرایط موجود ادامه پیدا کند، قطعه سازان از دایره زندگی کاری خودشان خارج خواهند شد. دکتر مهدی شامی زنجانی سه مقطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکتری را در دانشگاه تهران گذرانده و اکنون عضو هیات علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات این دانشگاه می باشد. در کارنامه وی بنیانگذاری و راهبری مواردی همچون گروه تحول دیجیتال (دیتیجی)، موسسه تحول دیجیتال دانشگاه تهران، رویداد ارزیابی ملی تحول دیجیتال، کنفرانس بین المللی تحول دیجیتال و دوره عالی (دی بی اِی) تحول دیجیتال دانشگاه تهران به چشم می خورد.
عقب ماندگی در حوزه تزئینات و امکانات رفاهی[ویرایش]
در بخش اول این پژوهش، تلاش شده است که پس از آشنایی با فضای صنعت قطعه سازی و صنعت خودرو چالش های اصلی جهت ورود به این صنعت ارائه شود تا دید جامعی از وضعیت صنعت خودروسازی کشور و امکان های ورود به این عرصه ایجاد شود. در بخش دوم گزینه هایی به عنوان پیشنهاد برای ورود به صنعت قطعه سازی خودرو مطرح شده است. از سال ۲۰۲۲، خودروسازان سرشناس جهان همچون فورد، مرسدس، جنرال موتورز در حال تولید ده ها خودروی برقی و الکترونیکی هستند که شرکت های تسلا و آپ استارز «upstarts» را به چالش بکشند. با وجود این تحولات خودروهایی جدید با قیمت بالاتری به بازار عرضه خواهند شد که هر کسی توانایی خرید آن را ندارد که این خود باعث پیشرفت صنعت اجاره خودرو خواهد شد. فرد به راحتی با هزینه ی کمتر می تواند خودروی مدل سال را برای مدت زمان مشخص کرایه کنید و هیجان رانندگی با ماشین آخرین مدل را تجربه کنید. انتظار می رود با ورود به سال ۲۰۲۳ صنعت خودرو با تحولات عظیمی رو به رو شود که بی تردید این تغییرات مختص کشورهای پیشرفته نخواهد بود، حتی صنعت خودروسازی ایران نیز به میزان گنجایش کشور شاهد دگرگونی بسیاری خواهد بود.
سلاجقه: خودرو وارداتی باید مجوز محیط زیستی دریافت کند
هوش مصنوعی می تواند به تولیدکنندگان تجهیزات کمک کند هزینه های تولید را کاهش دهند و محصولات ایمن تر با خطای کمتر تولید کنند. آئودی این روزها از هوش مصنوعی ای استفاده می کند که به کمک بینایی ماشین ترک های ریز ورق فلز را در عرض چند ثانیه تشخیص می دهد. آمازون ابتدا فناوری «الکسا اتو» (Alexa Auto) را عرضه کرد که در واقع، همان دستیار صوتی این شرکت برای استفاده از خودرو بود.
زیان خالص این صنعت نیز در سال 1401 جهش چشمگیری داشت؛ به طوری که زیان خالص صنعت خودروسازی با رشد 137 درصدی از 15 هزار و 473 میلیارد تومان در سال 1400 به 36 هزار و 658 میلیارد تومان در سال 1401 رسید. همان طور که در نمودار مشخص است، افزایش سود صنعت خودروسازی و ساخت قطعات از سال 1395 متوقف شده و این صنعت از سال 1396 به این سو به زیان نشسته است. در این راستا پلکان تعرفه واردات قطعات خودرو برمبنای "ارزش افزوده داخلی" به نحوی اصلاح شود که فاصله پله های تعرفه ای با افزایش عمق داخلی سازی (با اولویت پلتفرم و قطعات راهبردی مثل قوای محرکه، انتقال قدرت و ماژول های الکترونیکی...)، افزایش یابد. وزارت صمت می تواند در کوتاه¬ترین زمان ممکن آیین نامه نحوه اندازه گیری "ارزش افزوده داخلی" خودرو ها را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند و براساس این آیین نامه، موظف باشد میزان عمق داخلی سازی و فهرست قطعات داخلی استفاده شده در هر نوع (مدل) خودرو را سالیانه منتشر نماید. شایان ذکر است که یکی از مواردی که نهاد تنظیم¬گر باید نسبت بدان اقدام نماید، این زمینه است.