بروزرسانی: 16 آذر 1404
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو: خودروسازهای داخلی توان تولید بیشتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو ندارد بازار به ۴۰۰ هزار خودرو برای رسیدن به تعادل نیاز دارد دیدبان ایران
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو: خودروسازهای داخلی توان تولید بیشتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو ندارد بازار به ۴۰۰ هزار خودرو برای رسیدن به تعادل نیاز دارد دیدبان ایران
کره شمالی در سال 2018 توانسته نخستین خودروی ملی خودرو را با نام ” نای نارا ” تولید کند. موضوع پوشش ریسک نوسانات ارزی که در برنامه ششم توسعه تصویب شده است و مبتلابه خودروسازان می باشد میتواند مدنظر قرار گیرد. با توجه به چالش سال های اخیر خودروسازان در این زمینه لازم است راه های استفاده از روش هایی مثل LC ریالی، طرح گام، صکوک، اختیار خرید، سلف و ... از دیگر روندهای صنعت خودرو می توان به «به روزرسانی از راه دور»، «نگهداری پیش بینانه خودرو»، «تجربه رانندگی شخصی سازی شده» و «تولید مبتنی بر فناوری های دیجیتال» اشاره کرد.
- دیدگاه مردم به خودرو نیز از صرف یک وسیله برای جابه جایی تغییر کرده و عواملی چون راحتی، کارکرد، سرعت و امنیت باعث شده ترجیح افراد برای استفاده از خودرو شخصی نسبت به سایر وسایل نقلیه بیشتر باشد.
- در این زمان حباب قیمت در سهام گروه خودرویی در حال شکل گرفتن است و به زودی سهامداران را تحت تاثیر قرار می دهد.
- همان طور که می دانید صنعت خودروسازی در میان پرسودترین صنایع مختلف در دنیا است.
- وزارت صمت می تواند در کوتاه¬ترین زمان ممکن آیین نامه نحوه اندازه گیری "ارزش افزوده داخلی" خودرو ها را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند و براساس این آیین نامه، موظف باشد میزان عمق داخلی سازی و فهرست قطعات داخلی استفاده شده در هر نوع (مدل) خودرو را سالیانه منتشر نماید.
در این میان و در سال 1401، صرفاً افزایش تولید 29 درصدی خودروهای تولید داخلی، پس از کاهش تولید سال های قبل محقق شده که با رکودهای قبلی تولید خودرو در ایران فاصله دارد. تصمیمات اتخاذشده توسط این وزارتخانه طی چند ماه گذشته صنعت خودرو را به مردم بدهکار و همزمان بازار خودرو را نابسامان کرد. چالش های غیر قابل انکاری را برای آینده صنعت ایجاد کرده که باید هر چه زودتر در مورد آن چاره ای اندیشید و جلوی بحران آتی را گرفت.
عقب ماندگی در حوزه پیشرانه[ویرایش]
در حال حاضر شرکت های خودروساز مدت هاست که از فناوری اطلاعات برای افزایش بهره وری، دستیابی به بازارهای جدید و همچنین بهینه کردن زنجیره تامین خود استفاده می کنند. اما افزایش روزافزون انتظارات مشتریان نیاز به جهت گیری های جدید و تغییر واکنش خودروسازان را بیشتر کرده است. مساله این است که قیمت خودرو، به شدت بالا رفت و نیاز بود که در ادامه، یک مقدار کاهش قیمت اتفاق بیفتد، تا بعداً افزایش پیدا کند. بعد از محقق نشدن کامل واردات خودرو، دولت وعده واردات خودروی کارکرده را داد، تا حباب قیمت را بیش تر بشکند. به هر حال، دولت یک حالت انتظاری ایجاد کرد و هر چقدر این انتظار، به تاخیر بیفتد دو مرتبه یک مقدار ممکن است قیمت خودرو به سمت بالا حرکت کند و هر چقدر دولت، این انتظار را به واقعیت، نزدیک کند امکان کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد وجود خواهد داشت. در صورت ادامه این شرایط و سیاستگذاری ها، این موضوع باعث ورشکستگی و به تعطیلی کشیدن شرکت های زیان ده مخصوصا شرکت های کوچک و متوسط می شود و نتیجه ای جز بیکاری پرسنل، کاهش تولید و افزایش قیمت ها ندارد.
کلاف پیچیده احیای برجام / فرصت طلایی تهران از دست رفت؟
لذا می توان گفت که ایران در زمینه خودروسازی به عنوان اولین کشور خاورمیانه محسوب می شود. شرکت های مختلفی مانند ایران خودرو، سایپا و سایر شرکت های مختلف در زمینه تولیدات خودروهای متفاوت فعالیت داشته اند. اگر بخواهیم تاریخچه ی ساخت خودرو در ایران را بررسی کنیم، می توان گفت که این تاریخچه به اوایل دهه ۴۰ میلادی بر می گردد که در آن سال ها ایران در زمینه تولیدات ماشین هایی چون پیکان، ژیان، آریا، شاهین و... پیکان به عنوان یکی از مهمترین تولیدات ایران همواره مورد توجه بسیاری از کشورهای دیگر خاورمیانه قرار گرفته است. جالب است که بدانید پیکان اصالتاً انگلیسی می باشد اما ایران امتیاز خط تولید آن را خرید و در این زمینه به تولید فعال شد. امروزه شرکت های سایپا و ایران خودرو به عنوان دو شرکت مهم ماشین سازی در ایران، اتومبیل های مختلفی با ویژگی های متفاوت را به صورت بومی و غیربومی تولید می نمایند.
علاوه بر مشکلات ساختار سهام داری و سیاست گذاری اشتباه در دهه های گذشته، این صنعت و به ویژه دو شرکت ایران خودرو و سایپا، از مسائل مختلفی از جمله سوء مدیریت، اهمال کاری خودروسازان در سامان دهی مسائل داخلی، بهره وری پایین، افت کیفیت محصولات تولیدی و … رنج می برد. به علاوه آشفتگی در بازار و قیمت خودرو سبب شده است این تلقی عمومی حاصل شود که خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی گران تر هستند. البته این راهکارها باید به صورت همزمان اتفاق بیفتد زیرا در غیر این صورت غیر اثربخش بوده و سقوط صنعت با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.